06 January 2013

Aku Hanya Lilin

"Aku datang..Aku lihat...Aku kongsi dengan cara sendiri"                                            

Ramai bertanya aku .."siapa kamu..kenapa menulis..?" 
Aku di sini hanyalah menyinggah lenguh 
Ibarat perantau dengan Express Rakyat nya..menjelajah masa...meneroka kisah. 
Aku singgah Jerantut...aku singgah Tampin..Segamat dan Batu Pahat. 


Aku cuma menyalin kisah dari buku 35 mukasurat hidup ku buat rujukan screen kalian.
Seperti yang aku tongkat....seperti yang aku berpaut 
Setiap perkara ada alasan tersendiri yang aku perlu hormat. 
Mungkin secara lalai aku melangkau sempadan, maka aku memohon maaf.

Aku bukan Julias Caeser dengan kata-katanya.. "I come..I saw... I conquered.." 
Tapi untuk aku.... "Aku datang..Aku lihat...Aku kongsi dengan cara sendiri" 


Ini lagu lama tahun 1985...lagu yang aku suka zaman kanak-kanak ku. 
Aku ketika itu masih berumur 8 tahun. 
Aku ingin jadi seperti lilin. Aku berniat....kalau aku dianugerahkan nikmat dariNya. 
Apa yang mampu aku ingin wakafkan..aku ingin sedekahkan. 
Aku ingin kongsi rezeki yang diterima.



Lagu bukan sekadar kenangan tetapi sesuatu yang indah boleh kita nikmati bersama seperti Nasik Ambeng di dulang besar santapan lingkungan. 
Kita kenyang bersama. 
Nikmatilah...salam. 

Biarku menjadi lilin
Memberikan cahaya
Terangi sekeliling
Dengan diri terbakar
Tak siapa yang sedar
Disaat kegelapan
rela aku berkorban
Demi satu harapan

Biar masa berlari
Dan kau terus mendaki
Aku tenang disini
dengan sabar menanti
Tanpa dendam dan benci
Andainya kau terjatuh
terluka dan tersungkur
Kurawat biar sembuh

Aku tak kan bertanya
Apakah nanti balasannya
Setiap pengorbanan
setiap pemberian
Demi satu ikatan

Keikhlasan dihati
Walaupun sering kau ragui
Pada suatu masa
dan suatu ketika
Akan ketara jua

Biarku menjadi lilin
Memberikan cahaya
Saat kau kesepian
saat kau kegelapan
Kurela menerangkan

Aku senang begini
dapat terus berbakti
Dengan cara sendiri

No comments:

Post a Comment