27 January 2013

Yang Celik Itu Buta....Yang Buta Itu Celik




Secara spontan, gadis berbaju pink itu terlanggar tempat meletak kaki di hadapan ku.. aku cuma anggap dia tergopoh-gapah sahaja.. Namun hatiku tergelincir seketika melihat keadaan gadis berbaju pink itu tatkala sehelai tuala kecil melurut jatuh dari tangan kurusnya lalu dia teraba-raba ke lantai… ya Allah! Dia Buta! Dia Buta ya Allah… mata aku yang celik ini rupa-rupanya salah menilai! Aku kah yang buta?! Hatiku kah yang buta?! Seawal tadi aku anggap dia normal kerana tidak “tertulis”, tidak “tergambar”, tidak terlihat, tidak “terjelas” di wajahnya dia seorang yang buta… aku terkedu dan biarkan sahaja dia teraba-raba bangku untuk dia duduk dan mengadap ku.. Dia semakin rapat dan jari-jarinya memegang kaki ku.. Dengan pantas dia memulakan “tugas” biasanya.. bagiku dia sudah terbiasa “begitu”.. hatiku rasa sayu.. Kenapa gadis comel itu buta ya Allah? Kenapa dia comel tak nampak dunia ini ya Allah? Kenapa dia.. jawapannya.. itulah RAHSIA ALLAH..

“Adik umur berapa?” Aku memulakan perbualan.. Akak teka lah.. dia menjawab.. “19” jawabku teragak-agak.. kerana sejak tadi aku sudah tersalah anggap.. “dah 20 kak”.. Salah lagi aku.. Dia mulai ramah..”akak datang sini melawat siapa?”.. sambil dia melurut-lurut urat-urat kakiku.. “Akak datang melawat kawan bersalin, belum keluar bilik pembedahan”.. balas ku..Dia senyum.. aku melihat dia dengan perasaan sayu.. kecil, manis, lembut wajahnya.. bulu matanya panjang dan lebat.. sepasang matanya menjadi topik perbualan hatiku.. mataku melihat saja sepasang matanya yang kelihatan hanya ke bawah… tak pernah ke atas atau ke kiri atau ke kanan.. hanya ke bawah.. Tetapi dia tidak pejam.. hanya kelihatan mata, tetapi mata itu tidak berkelip.. hanya ke bawah.. Aku asyik memerhatikan matanya sepanjang diurut..

Tiba-tiba kedengaran suaranya yang lembut.. “akak asal mana?”.. jawabku “akak sini la, dekat-dekat sini”.. “Oooo”…pantas dia menjawab.. “adik tinggal mana?” balas ku kembali.. “saya tinggal di kuarters dengan makcik saya, tapi kampung saya Perlis”..dia menjawab penuh.. “datang kerja dengan siapa?” sibuk pulak aku ni.. “makcik hantarkan”.. jawabnya tulus.. “diorang ni bagi gaji hari atau bulanan?” aku makin berani bertanya.. “ikut komisen, tgk customer macam mana”.. jawabnya tergantung..

Aku hanya diam dan fikiranku melayang-layang… bermakna gajinya tidak tetap, bergantung pada pelanggan yang datang mengurut.. itu saja menurut fahamanku.. setengah jam RM18, ada company yang menguruskan “mereka” ini, semestinya hasil itu untuk company dan sebahagiannya untuk mereka.. Atikah! Atikah! “Ya!” gadis di hadapanku ini menjawab.. Tiba-tiba suara dari belakangku wujud.. Mengomel-ngomel mereka di belakang ku bercakap-cakap.. rupa-rupanya namanya Atikah.. cantik dan comel sesuai dengan orangnya.. aku tersenyum.. Atikah tidak nampak aku senyum.. Atikah tidak tahu aku senyum.. Atikah leka dengan “aktivitinya”.. “Siap”!! .. suara Atikah mengejutkan aku dari lamunan.. Cepat-cepat aku bangun memakai sliparku.. Tak sampai hati rasanya hendak meninggalkan bilik itu kerana hanya Atikah keseorangan, kawan-kawannya yang lain sudah mulai keluar dari bilik itu.. Di luar, aku membayar harga urutan Atikah terhadap wanita yang mula-mula memberitahuku tentang masa urutan dan masa tamat perkhidmatan.. RM18..

Perlahan-lahan aku berjalan menyusur kaki lima hospital menuju ke wad bersalin.. Hatiku sayu, dan mula mendetik.. Dia.. Atikah.. tak nampak… tapi kerja mencari rezki halal.. Atikah tidak tahu yang manusia sempurna yang dapat melihat, ramai yang pemalas! Meminta-minta! Tidak ada hati dan akal untuk berusaha! Hanya mencari alasan! Alangkah baiknya jika mampu ditukarkan sepasang mata yang mampu melihat, yang dimiliki manusia normal tetapi tidak tahu menghargai, dan diberikan kepada Atikah.. Atikah.. Semoga Allah melimpahkan rezki bagimu di dunia ini.. Asalkan engkau tidak menyusahkan orang lain, itu sudah cukup baik.. Atikah.. Pertemuan denganmu hari ini memberi seribu makna dan pengalaman yang mengajar.. Supaya aku ini yang buta hati tahu menghargai kurniaan Ilahi..

Terima kasih Atikah.. Engkau Atikah umpama bidadari bermata jeli.. Allah memelihara mata mu daripada melihat dunia yang penuh maksiat dan kerosakan.. Jangan sesekali engkau merasa susah, kerana syurga Allah itu tinggi nilainya.. Jika kerana sepasang mata harga sebuah syurga Allah, maka redha lah.. semoga di syurga nanti engkau memperoleh sepasang mata yang cantik bersinar bercahaya.. Aminn…


Sila klik untuk baca entry asal kisah Atikah yang buta tapi celik...!!! Credit to Erapasca
http://www.erapasca.com/2013/01/si-dia-yang-melihat-dengan-hati.html

1 comment:

  1. INSTEAD MENDAPATKAN LOAN ,, AKU AKAN SESUATU BARU
    Dapatkan $ 12.500 USD setiap hari, selama enam bulan!

    Lihat cara kerjanya
    Tahukah Anda bahwa Anda bisa kembali ke mesin ATM dengan kartu ATM yang diretas ?? Buatlah pikiran Anda sebelum menerapkan, kesepakatan lurus.

    Pesan untuk kartu ATM kosong sekarang dan dapatkan jutaan dalam seminggu !: hubungi kami
    via email address: job.blankatmcard@gmail.com

    Berikut daftar harga kami untuk KARTU ATM:
    Perangkat lunak senilai $ 300 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 12,500 USD
    Perangkat lunak senilai $ 750 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 24,950 USD Perangkat lunak seharga $ 2.350 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 49.000 USD Biaya perangkat lunak $ 3.000 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 75.400 USD Perangkat lunak senilai $ 7.359 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 99,500 USD

    Pesan sekarang: hubungi kami melalui email: job.blankatmcard@gmail.com

    ReplyDelete