22 January 2013

Gadis Sepet

Gadis Bermata Sepet....kalaulah isteri ku 
Dulu hati ku selembut tauhu....sehingga bertukar sekeras besi tuang 
Kisah cinta ku tak banyak seperti kisah cinta drama Korea 
Kisah cinta ku tak seperit kisah Adam dan Hawa 
Aku cuma kenal cinta monyet dengan Mimi di tingkatan 2 
Aku cuma kenal cinta Mazila..kisah cinta Darul Ridzuan..cinta terhalang 
Aku cuma kenal cinta Yanti...gadis Thalassemia... Cinta Gadis Thalassemia bukan cinta seperti Show White ataupun Thumbelina Bukan cinta Happily Ever After..dia pergi setelah singgap sementara di hati aku. 
Kisah cinta yang banyak mencurahkan pengorbanan dan kenangan 
Kisah cinta yang masih tak hilang sehingga sekarang. 

Semalam aku singgah tempat di mana aku dan dia melihat alam. 
Ada air...ada hutan..ada monkey...ada burung....ada langit....cukup tenang 
Cuma semalam aku keseorangan... 

Kisah Gadis Thalassemia ibarat satu padlock yang mengunci hati aku 
Dan kuncinya sudah ku buang ke Rhine River, di Eiserner Steg Bridge. 
Aku tidak menerima sesiapa......ibarat Gua Harta Ali Baba dan 40 Penyamun 
Ada yang hadir..membaca jampi...."Niat Insong Mata Kaji semar Ngiseng" 
Tetapi tetap tidak terbuka...aku sudah ubah passwordnya. Aku sendiri pun dah lupa. 

Suatu hari...aku bertemu Gadis Mata Sepet...tinggalnya juga di Kelantan 
Aku fikir tiada salahnya berkawan...gadis biasa.. Tidaklah secantik Maya Karin ataupun Juliana Evans. Tapi dia juga anak sulung...anak kacukan Cina. Dia seorang guru rupanya.....ABCD...12345....pandai mengeja. 

Hubungan dari setahun sehingga ketiga. 
Aku tidak pernah menghantar borang permohonan untuk bercinta 
Aku tidak pernah mengucap I miss you...I love you dear.. 
Cuma tulisan tangan....surat kiriman bertanya khabar. 
Sehingga satu masa...aku berbual denganya melalui telefon awam. Dari segenggam coin tabungan..aku mendail... 

"Apa yang you nak dalam hidup you...?"...soal pendeknya pada aku. 

Soalan ringkas buat aku kelu...dan aku tiada jawapan. 
It's an open book question dear...but what is the answer...soal pada hati ku sendiri. 
Soalan terus tergantung....tiada jawapan lisan ataupun bertulis. Adakah aku sayang padanya...? Adakah aku cinta padanya...? Bagi ku sayang dan cinta dua perkara berbeda. 

Pada suatu hari...aku melawat Si Gadis Bermata Sepet di hospital...demam panas katanya. 
Atau demam rindu... Aku menghampiri katil tempat Si Gadis Bermata Sepet...ditempatkan. Kosong........!!!! Mana lah minah ni menyorok.....usik hati ku. 

"Dia ke surau.....sembahyang.." kata kakak pesakit sebelah. 

Aku menunggu di katilnya....lama menunggu dia masih tidak tiba. 
Aku melangkah ke surau...aku menghendap. Dari jauh aku terlihat Gadis Bermata Sepet...menadah tangan..memohon sesuatu dariNya. Aku mendengar tangisan sayunya... 

Apa yang dia pohon...dan apa yang dia minta...??? 

Aku memohon diri pulang selepas melawatnya 
Aku sebenarnya tidak terus pulang...aku termenung di kerusi wad kecemasan 
Aku bertanya semula soalan yang pernah ditanya oleh Gadis Bermata Sepet.. 

" Apa yang aku nak dalam hidup aku..? " 
Kenapa aku perlu mencari merak di hutan...atau mengejar bulan bertemu muka" 
" Aku mencari seperti Ramona Rahman..atau Taylor Swift? " 

Kenapa di kenang kisah sedih.....bukan ker aku dah tulis di pantai Maldives semua kenangan biar di telan lautan...cuma yang manis aku sudah pahat di lantai mamar Taj Mahal. 

Biarlah Jack tenggelam bersama Titanic....hidup Rose perlu diteruskan. 
Aku mencari jawapan....bukan dari Petapa Arjuna..bukan dari bomoh tilik Nujum Pak Belalang..... 
Aku sudah jatuh cinta...... Bukan cinta yang aku beli with price tag....but to built it together. 

Kata ku padanya..aku tak mampu belikan kamu sebuah kehidupan..tapi binalah bersama ku. 

Cinta Gadis Bermata Sepet aku terima dengan sebaris janji.... 

"Aku terima nikahnya......" 

Salam.....

1 comment:

  1. INSTEAD MENDAPATKAN LOAN ,, AKU AKAN SESUATU BARU
    Dapatkan $ 12.500 USD setiap hari, selama enam bulan!

    Lihat cara kerjanya
    Tahukah Anda bahwa Anda bisa kembali ke mesin ATM dengan kartu ATM yang diretas ?? Buatlah pikiran Anda sebelum menerapkan, kesepakatan lurus.

    Pesan untuk kartu ATM kosong sekarang dan dapatkan jutaan dalam seminggu !: hubungi kami
    via email address: job.blankatmcard@gmail.com

    Berikut daftar harga kami untuk KARTU ATM:
    Perangkat lunak senilai $ 300 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 12,500 USD
    Perangkat lunak senilai $ 750 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 24,950 USD Perangkat lunak seharga $ 2.350 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 49.000 USD Biaya perangkat lunak $ 3.000 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 75.400 USD Perangkat lunak senilai $ 7.359 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 99,500 USD

    Pesan sekarang: hubungi kami melalui email: job.blankatmcard@gmail.com

    ReplyDelete