27 January 2013

Basikal untuk ku dulu...Basikal untuk mu...hari ini

Hari ini aku berjanji kepada Si Kecil...aku ingin membeli sebuah basikal untuknya. 
Jika dulu aku masih ingat bila aku belajar mengayuh basikal arwah Kak Ruby. 
Jika dulu aku masih ingat bila aku merayu sebuah basikal daripada bapa ku 
Jika dulu aku masih ingat bila suatu malam 30 tahun lepas....bapa ku bawa pulang basikal chopper untuk ku. 

Dan malam ini....aku akan ulangi sejarah buat Si Kecil ku...
Wan Aidil, Abah harap kamu akan ingat saat ini......sebuah basikal pertama buat kamu. 
Dan kamu akan ulangi cerita sama kepada anak mu nanti. 
Mungkin masa tu Abah sudah tiada.... 
Tapi kamu jangan nakal....semalam Abah dah pesan. 
Kalau nakal...nanti Abah tambat kamu kat tiang lampu depan taman. 
Kalau dulu Abah nakal...Abah kena lilit rantai satu badan pada pokok jambu dengan atuk kamu. 
Kena sebat dengan hose getah..... 

Sekarang atuk kamu pulak manja-manja kan kamu...amboiii. 
Nak Ultraman dapat Ultraman...kalau Abah dulu..atuk kamu bagi lempang bila Abah minta. 
Bila Abah beduk kamu...Atuk kamu back up...jangan pukul anak sangat...acah-acah sahaja. 

Tapi dulu Atuk kamu..kejar Abah dari depan rumah sampai ke bendang. 
Tapi Abah memang sayang pada kamu....tapi Abah simpan di dalam hati.

1 comment:

  1. aku juga memiliki seorang abah..tetapi abah meninggalkan aku setelah sehari ibu pergi..aku diberi pilihan untuk ikut abah atau tinggal dgn nenek belah mak...aku memilih untuk tinggal dgn nenek..sejak itu aku tidak lagi berjumpa abah....tanpa nafkas sesen pun....sehingga hari terakhir spm...abah muncul tiba2..bertembung di tepi jalan...dihulurnya note RM 50....tapi aku berkata''terima kasih abah''....aku berlalu bersama rajuk di hati...sekarang jika pulang pun aku cuma menjengah...dia telah punya kehidupan baru...cuma aku sentiasa doakan dia bahagia dunia dan akhirat....anakmu tetap bangkit walau jauh drbkasih sayangmu...

    ReplyDelete