06 January 2013

Burung Murai !!!


Burung apa..? Burung Murai... 
Burung apa..? Burung Murai... 


Itulah kasih seorang bapa........dulu masa daku kecil..aku fikir bapa ku tak sayangkan aku. 
Aku dikejar...aku disebat
Aku ditambat pada pokok jambu...aku dirantai seharian pada pokok 
Aku dibogelkan dan dinyalakan api di celah kangkang...nasih baik tak jadi separuh masak. Hehe.... 

Kalau bapa aku bebel....habis satu kitab..ibarat hikayat 1001 malam..bingit dan pedih. 
Ada ketika aku lari dari rumah....tapi malam aku balik pasal aku lapar. 

Bila aku dewasa...aku tahu kasih seorang bapa sebenarnya tebal di hati...tidak ditunjuk di luar. Seorang bapa penuh pengorbanan...siang malam hanya untuk keluarga. 
Sekarang aku jelas dan faham dengan kasih sayang bapa ku... 
Bapa aku tak penahkan fikirkan keperluan dirinya 
Tiada kereta baru melainkan Datsun 120Y nya....dan baju-baju lama. 

Kekadang itulah yang kita lupa. 
Baru-baru ini aku gantikan Datsun 120Y lamanya dengan Saga BLM dan Viva untuk ibu ku. 
Aku belikan jam baru untuknya... 
Amat sedikit berbanding pengorbanan seorang ayah kepada anak-anaknya. 

Sekarang aku sudah ada anak....aku sangat sayangkan mereka. 
Semua apa yang aku buat...aku kerja kuat..semua untuk mereka. 
Aku tak perlukan jam Tag Heuer baru...aku tak perlukan BMW ataupun Audi A4. 
Cukuplah semua untuk mereka...bukan aku. 

Tapi aku tidak tunjukkan kasih sayang itu seperti juga ayah ku dulu. 
Aku simpan diam, erat di dalam. 
Kekadang aku termenung seorang diri.. 
Timbul risau bila aku dah tua...anak-anak akan ada kehidupan sendiri. 
Aku akan jadi sunyi....aku akan teringat semua kenangan bersama mereka. 
Kenangan merengek nak kan ais-krim. 
Kenangan nak minta dukung. 
Kenangan bila mereka mencium pipi sebelum tidur. 
Semua adalah kenangan.............. 

Buat semua....salam..

No comments:

Post a Comment