27 January 2013

Chauvinist

Baru habis meeting...hmm ambil kesempatan nak berkongsi cerita dan kata-kata 
Mungkin jarang kita menggunakan perkataan ini. 
Yang merah itu traffic light…yang indah itu bahasa. 

Chauvinist satu sikap yang kuat di kalangan orang Kelate 
Satu sikap yang turut juga ada dalam diri aku...anak jati Kelate. 
Satu sikap yang kuat pada kenegerian dan secara kritis dipanggil "berpuak" pada pandangan luar.

Chauvinist orang Kelate kerana mereka bangga dan kerana mereka kuat bila bersama. 
Bangga dengan budu 
Bangga dengan bahasa pekat loghat Kelate nya.... 
Bangga dengan budaya..dan adat resam yang dijaga 
Bangga dengan rumpun and asal usul 
Bangga dengan kejayaan walaupun sekecil bijan...suka berniaga 
Bangga bila tengok bola macam nak pergi beraya…penuh stadium. 

Bila bercakap…loghat jarang ditinggal biarpun saat berbahasa Mat Salleh..oh my English 

“Mai neim…isskk Wey…aim prom Bachok Kelate…”

Bila sahaja orang Kelate bertemu sesama mereka di luar Kelate pasti di sapa. 
Dan mudah untuk membantu sesama mereka… 

“Demo asal mano boh..? Kerjo gapo ehh….? Bereh boh ambo buleh adjust ko demo….. 

Chauvinist mungkin dari satu sudut bersifat positif…but maybe dari sudut pemikiran kritis..ia keterlaluan dan negatif. 
Kebanyakkan ibubapa mengharapkan jodoh anak-anak mereka daripada orang Kelate juga. 
Seperti adik-adik ku..pasangan mereka semua daripada Kelate. 

Itu pernah menjadi masalah kepada aku dulu. 

Sebelum ini permohonan kahwin aku ditolak ibubapa aku kerana Si Dia asal daripada Perak…

Tapi akhirnya dengan bantuan Yellow Pages mukasurat 418..aku dapat mengenali isteri ku…seorang anak kacukan Melayu Cina asalnya Kelate. 
Ya..Cina tetapi asalnya Kelate…matanya sepet. 

Chauvinist Kelate…akan ku pegang..akan ku jaga. Tetapi Chauvinist bukan keterlaluan. 
Aku cuma gembira dan bangga asal usul ku…tetapi dengan 20 tahun hidup ku di negeri orang banyak membentuk diri aku…untuk mengebek di kandang kambing…mengaum di kandang harimau..takut kena makan dek harimau tinggal tulang. 

Salam…sambungan kisah Misogynist.

No comments:

Post a Comment