27 January 2013

Si Tua Bersandar Malam

Aku mulakan pagi ku dengan solat subuh.
Aku menuju ke katil Kakak, masih tidur dengan mulut masih menyoyot puting.. 
Aku kucupi pipinya..."abah sayang kamu"....seru hati ku. 

Suka tengok dia terlompat-lompat macam little pony...dengan sebutan pelatnya "Angnam style..." Wan Aidil...masih merengkuk seperti udang harimau..sejuk pagi agaknya.
Teringat aku melihat wajahnya menerima basikal pertamanya malam tadi.
Senyum melebar....basikal BMX merah yang sudah diupgrade accessories tambahan.

Air-Con bilik aku matikan..dan kaki ku menuju ke ruangan tamu di bawah. 
Di meja makan gadis bermata sepet sudah siapkan aku sarapan ringkas. 

"Malam nanti Abah nak makan apa..? goda Gadis Bermata Sepet 

Kereta aku berhenti di traffic light Batu Tiga...tiba-tiba aku teringat malam tadi semasa aku ke ATM. 
Di depan pintu MayBank Seksyen 18, seorang wanita tua..bersandar duduk tertidur. 
Umurnya mungkin sudah 70an.....bukan mengemis tapi bersila dengan barang jualan. 
Kerepek pisang...kerepek ubi...
Jam pula sudah 9.00 malam, kelihatan jelas dia letih dan kepenatan. Jualan tak berkurang....kasihan.

Aku melihat kedutan di muka...dengan bedak sejuk tebal di pipi. 
Muka Si Tua yang bersih....tapi mengharapkan perubahan...walaupun sejengkal ayam yang mengais. 

Tak sampai hati pula aku nak mengejutkannya...untuk aku beli sebungkus dua. 

Sekadar kudrat malam Si Tua...ada income belian sedikit daripada aku. 
Soal hati aku...

"Kenapa pada umur Si Tua...masih perlu menjaja..kenapa tidak di bela..? "

Biarlah malam Si Tua di sejadah atau menonton Asto Al-Hijrah. 
Si Tua ini bukanlah Si Tua Tukya dari Novel Seorang Tua Di Kaki Gunung dengan sifat chauvinist dan degilnya. 
Maruah dan harga diri serta penentangan antara dua zaman. Si Tua dan Si Muda. 
Yang muda pasti akan tua juga bukan.

Aku tahu, Si Tua cuma trading..semua jualan adalah keluaran kilang daripada Klang dan Banting. Sebelum diagih-agihkan keseluruh kawasan. Dari sudut pemikiran kritis..subconscious mind aku...ini adalah tak wajar. Tapi dari sudut metafizik.....ini adalah hukum alam. Setiap perkara ada alasan yang perlu aku hormat. 

Traffic light sudah bertukar hijau.....brother misai yang mengawal lalulintas dengan wisel pengadil bola sepaknya..."Prittt...prittt...jalan-jalan"..apa terhegeh-hegeh...nak kena saman?

No comments:

Post a Comment