27 January 2013

Misogynist

Semalam selepas shopping di Sogo…aku membawa keluarga ke KLCC. 
Kereta aku berhenti di traffic light..menanti merah bertukar purple..hehe. 
Kedebom….kereta aku dilanggar dari belakang. Alamak….LRT ker yang langgar…kuat sangat. 
Aku bertenang….dan suruh isteri ku jangan keluar..kerana aku tahu isteri aku sedikit garang.
Nanti pisang jadi cekodok…nanti yang tenang jadi kecoh. 

Aku keluar..dengan muka senyum…memandang bumper kereta ku. 

“Aiyaa…manyak sorry…I tak sengaja…” keluh kesal Auntie Cina dengan Mercedes Benz S Class yang dipandunya. 

“Takpa….you tak sengaja….” sambut ku dengan tenang dan masih mengekal senyum dibibir…sambil melihat bumper kereta ku kemek ke dalam. 

“Kita bincang di depan yer….jangan kacau lalulintas” cadangan ku padanya. 

Beberapa meter memandu…sekali lagi bumper aku berdentum…”bum” bunyi kuat. 
Lori tanah pulak ker…yang langgar. 

Kereta ku dan Mercedes Benz berhenti di satu kawasan lapang. 
Ku melihat bumper kereta aku tadi yang kemek macam tin sardin sudah kembali ke bentuk asal.
Rupa-rupanya bunyi yang kedua..”bum” kerana bumper kereta ku menolak kembali ke bentuk asal. 
Ini kerana Bumper diperbuat oleh plastic ABS dan reinforced oleh SAPH metal…yang berfungsi mengekal bentuk bumper dalam keadaan tertentu… 

Mentang-mentang bekerja dalam bidang automotif…ulasan pun teknikal. 
Aku cakap kepada Auntie Cina..takpalah tiada kerosakkan cuma ada satu calar panjang. 
Janganlah dirisaukan dan dipanjangkan. Tak perlu ganti. 

Senyum ku lontar dan aku lambai tangan kepadanya. So…apa Misogynist…? 
Aku tiada sifat Misogynist kepada kaum wanita…woman bad driver..woman that…woman this.. 
Bagi aku sama…..mak aku juga perempuan….isteri aku juga perempuan…jadi tak perlulah Misogynist dalam menentukan siapa pemenang…siapa juara lompat kijang..siapa juara terjun longkang.

Yang penting…sabar…tenang. Setiap kejadian ada hikmah. 
Wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki....entah aku punya berapa yang kurang..satu..dua..tiga..or empat..?? 

Salam...hehehe

No comments:

Post a Comment