27 January 2013

Kasut Baru

Hujan lebat diluar seolah menghalang ku pulang.Sesekali dari jauh cahaya kilat sekilas terang 


"You are not in my shoes...!!" 

Ya..kasut aku saiz 7...kamu mungkin saiz 6.
Tapi itulah kehidupan...kisah yang berbeda jadi laluan.

Dulu aku rebung...disiurkan ke kanan 
Dulu kalian juga rebung disiurkan ke kiri
Sekarang kita bukan lagi rebung..kita sudah buluh. Walaupun redup kamu di kiri...redup aku di kanan.
Tetapi kita masih satu rumpun akar yang setinggan.

Itulah pesan aku...setiap perkara ada alasan tersendiri yang perlu aku hormat. 
Aku perlu hormat pada buluh yang redup di kiri..kerana kejadiannya ada peranan tersendiri. 

Ada orang memilih NKVE ada yang memilih Federal.
Tapi bertemu di ruangan kecil yang sama, kita bertemu di Concourse Level, KLCC.
Sedang beratur di Auntie Anne....rupanya minat kita sama. Pretzels Almond...selera sama. 

Walaupun saiz kasut kita berbeda ukurannya. Walaupun redup condongnya tidak setara.

Dulu aku juga memakai saiz 3.
Dulu aku juga memakai saiz 5,
Dulu aku juga memakai saiz 6 

Setiap ukuran memberi pelbagai ujian dan pengalaman.
Pengalaman yang membentuk kita untuk memakai saiz yang paling sesuai.

Dan kali ini saiz 7 tidak akan menjadi saiz 8 lagi 
Dan kali ini saiz 6 kalian pun tidak akan menjadi saiz 7
Kerana kita bukan lagi rebun...kita sudah buluh
Kerana kita bukan sekecil budak yang membesar....kita sudah dewasa

Cuma pengalaman yang lepas boleh menjadikan kita untuk memilih kasut yang baik dengan saiz yang sama untuk kehidupan kita yang mendatang.

Cuma kasut yang baru..mungkin buatkan kaki kita melecet.
Cuma kasut yang baru..mungkin buatkan kaki kita tersepit Itu fitrah kasut baru....cubalah dulu.
Pakailah selalu...izinkan kasut baru membuka peluang baru. Mana tahu kasut baru boleh menjadi kasut ajaib...boleh menjadi Glass Shoes Cinderella.
Dulu puteri itu bersembunyi tersorok di balik dapur,,dibalik langsir.... 
Mungkin rezeki dengan kasut ajaib, Puteri terserlah indah. 

Aku harap tahun 2013, bolehlah menukar kasut 
Aku harap tahun 2013, jangan duduk di balik tembok lagi.
Aku harap tahun 2013, adalah yang Terbaik dariNya (aku menulis dengan kiasan.....tetapi nawaitu ku tegar sama) 

Salam....

2 comments:

  1. ehem....maksud tu mendalam....nak kawin lagi ke? waduhhhh....ngak bisa gitu ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ada....itu kehidupan...untuk berubah.

      Delete