27 January 2013

Basikal Pertama Ku


Selaku anak sulung lelaki daripada keluarga aku dibesarkan dengan didikan tegas oleh bapak ku. Tiada yang lebih untuk ku. 
Tiada didikan manja....tiadalah mengada-gada dalam hidup zaman kanak-kanak ku.
Tiadalah aku nak dibelai-belai manja...didodoi-dodoi macam anak raja. 
Berperwatakan seorang typical dan conservative...dan dengan kehebatan mulutnya yang pot pet..pot pet. 
Nak mainan tentunya....jangan harap nak merasa.
Alasannya...kerana aku semasa kecil seorang budak yang "beghring" dan "poggoh".

Tak macam anak-anak ku, zamannya penuh dengan kemudahan...dengan kereta remote controlnya macam-macam jenis ada...
Ice skating di Sunway Pyramid di hujung minggu, nak ke Genting setiap cuti sekolah. 
Patung aksi Ultraman dari mak Ultraman..bapa Ultraman....datuk ultraman...semua ada. 

Aku pernah dapat kereta mainan yang jalan guna bateri hadiah perkahwinan kakak tiri ku.
Entah siapa yang beri...tak class lansung. 
Tapi yang aku ingat...kereta tu aku hempas dengan batu. 
Aku nak tahu...kenapa kereta tu boleh jalan tanpa pemandu....hehehe. 
Macam kisah radio buruk kakak ku. Jangan tunggu lama-lama..nanti lama-lama. 

Suatu masa dulu, dengan basikal jiran....aku belajar mengayuh. 
Dari terketar-ketar macam orang kena parkinson ..sampai dah boleh boleh drift corner. 
Aku cukup suka...cukup gembira. 
Bangun pagi....aku ke rumah jiran ku. "Kak Rubi....nak pinjam basikal.." jerit muka tak malu aku. 
(Dari yang aku tahu..mak aku beritahu Kak Rubi sudah meninggal dunia semasa lahirkan anak sulungnya..beberapa tahun lepas) 

Dengan basikal pinjam aku kayuh dah macam jaguh pecut basikal AzizulHasni. 
Aku bawa masuk kampung...dah macam Langkawi De Tour. 

"Meow"......terpekik kucing tu kena langgar dek aku..padan muka sapa suruh baring tengah jalan tak nampak ke orang tengah rempit. 

Dan yang pasti ke longkang besar ler aku dan basikal itu. Dah ler longkang tu dalam. 
Adeih sakit giler....satu badan sagat luka...tapi aku tak menangis. Jenis budak degil. 

"Mak....orang nak basikal"...pujuk aku kepada mak tiri aku.... 
Permohonan di tolak....kerana borang permohonan kerana tidak disertakan slip gaji terbaru.

Sedihnyaaa....... suatu malam...dalam hujan. Aku dipanggil ke depan rumah oleh bapa ku. 
Aku lihat sebuah basikal Chopper biru...ada di depan tangga rumah. 
Aku terharu...aku gembira. Aku dah ada basikal sendiri. Basikal Chopper. 


Ayah, aku tahu kamu bekerja keras untuk belikan aku sebuah basikal baru. Sebuah Chopper. 
Bukan Harley Davidson tau. Terima kasih ayah.......tapi ada cerita sambungan macam mana aku jahanamkan basikal itu...kisah 3 in 1.

Hehehe...bertuah punya anak.

1 comment:

  1. INSTEAD MENDAPATKAN LOAN ,, AKU AKAN SESUATU BARU
    Dapatkan $ 12.500 USD setiap hari, selama enam bulan!

    Lihat cara kerjanya
    Tahukah Anda bahwa Anda bisa kembali ke mesin ATM dengan kartu ATM yang diretas ?? Buatlah pikiran Anda sebelum menerapkan, kesepakatan lurus.

    Pesan untuk kartu ATM kosong sekarang dan dapatkan jutaan dalam seminggu !: hubungi kami
    via email address: job.blankatmcard@gmail.com

    Berikut daftar harga kami untuk KARTU ATM:
    Perangkat lunak senilai $ 300 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 12,500 USD
    Perangkat lunak senilai $ 750 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 24,950 USD Perangkat lunak seharga $ 2.350 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 49.000 USD Biaya perangkat lunak $ 3.000 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 75.400 USD Perangkat lunak senilai $ 7.359 USD menciptakan batas kartu sebesar $ 99,500 USD

    Pesan sekarang: hubungi kami melalui email: job.blankatmcard@gmail.com

    ReplyDelete